Grubun 1968'de yayımlanan double albümüdür
Albümdeki şarkıların çoğu 1968 ilkbaharında grubun Rishikesh, Hindistan'a yaptıkları gezide yazılmıştır. Grup Hindistan'da Maharishi Mahesh Yogi tarafından meditasyon kursları almaktaydı. Uzun süreli bir meditasyon süreci geçirmeseler de etraflarındaki stresten uzaklamışlar.
Hindistan'da yazılan 40’a yakın yeni bestenin 23 tanesi öncelikle George Harrison'un Esher’de evindeki kendi stüdyosunda Mayıs 1968’de kaydedilmiştir.
Kursun bitmesinden önce önce Ringo Starr ve Paul McCartney daha sonra da Harrison ve Lennon beraber ayrılmıştı. Bazı kaynaklara göre gezide Beatles'a eşlik eden ünlülerden Mia Farrow'un Maharishi tarafından taciz edildiği iddiası Lennon'un kurstan ayrılmasına neden olmuştur.
Beatles 30 Mayıs 1968 - 14 Ekim 1968 tarihleri arasında genellikle Abbey Road'da, bazen de Trident Stüdyolarında kayıtları yaptı. Kayıt dönemi bir yandan yaratıcı geçse de grup içinde tartışmaların had safhaya ulaştığı bir döneme denk gelmişti. Bir yandan kayıtlar devam ederken bir yandan da Apple Corps şirketiyle multimedya işine girmeleri grubun büyük bir stres altında kalmasına da neden olmuştu.
John Lennon'ın yeni kız arkadaşı Yoko Ono'nun ilk kez kayıtlarda grupla yer almaya başlamıştı. Ono’nun sahneye çıkmasından önce grubun stüdyo çalışmalarına dışarıdan girenler çok sınırlıdır. McCartney’in de o dönemki kız arkadaşı kayıtlara girer.
Grup çalışmaların sonuna doğru 24 saatlik ilk ve tek çalışmalarıyla tüm son kayıtları yapar, bu çalışmada Lennon,McCartney ve George Martin olur
Albümün adı "The Beatles" olsa da dört sanatçının bireysel yeteneklerini albümde öne çıkar, eski albümlerdeki Beatles sinerjisi kaybolur. Bazen aynı anda bir stüdyoda McCartney kendi şarkıları üstünde çalışırken bir başka stüdyoda da Lennon çalışmakta oluyordu. Bir noktada George Martin grup üstünde otoritesini kaybedince çalışmalar sırasında tatile gider, yoklunda iş diğer prodüktör Chris Thomas’a kalır. Revolver’dan beri grubun kayıt mühendisi olan Geoff Emerick artık grupla çalışmak istemediğini açıklar.
Bu EMI çalışanları ile sınırlı kalmaz ve 22 Ağustos 1968'de Ringo Starr diğer grup üyelerine göre rolü azaldığı ve uzun kayıt dönemlerinden sıkıldığı için bıraktığını açıklayıp stüdyoyu terkeder. Grup arkadaşları onun geri dönmesi için çalışır ve iki hafta sonra başarılı olurlar. Bu sırada "Back in the USSR" ve "Dear Prudence" şarkılarında davulları McCartney çalar.
Albümün çalışmaları bittiğinde Harrison ve Lennon adı konulmamış bir ayrılık içindedir ki 1970’de McCartney resmi ayrılık açıklamasında The Beatles albümü kayıt çalışmalarının bunu hazırlayan bir dönüm noktası olduğuna değinecektir
Albümde bir çok konuk müzisyen vardı. Bunların en önemlisi "While My Guitar Gently Weeps"'te gitar solosunu atan Eric Clapton'dır. Harrison buna karşılık daha sonra Cream'in "Badge" şarkısında da Clapton'a eşlik eder. Anthology'de Harrison, Clapton'ın gelmesiyle stüdyodaki tartışma ortamının bir süre yok olduğunu belirtmiştir. "Revolution" şarkısında Nicky Hopkins, "I'm So Tired"'da klarnet, "Don't Pass Me By"'da kemancı, "Good Night"ta orkestra desteği kullanılmıştır.
Albümün kayıtları grubun 4 kanallı banttan kayıtta 8 kanallı bantta geçişi açısından dikkat çeker. Çalışlmalr başlarken 8 kanallı cihaz Abbey Road’da olsa da henüz kurulmamıştır ve aylardır depodadır. Bu EMI’nin bir politikasıdır yeni olanı aylarca deneyip emin olmak. Grup "Hey Jude" ve "Dear Prudence" Trident Stüdyolarında 8 kanallı kaydeder. EMI’de de bu cihazın bulunduğunu öğrenince kayıtları bununla yapmak için çok diretirler ve mühendis Ken Scott ve Dave Harries makineyi stüdyo şefleri onayı olmaksızın 2 nolu stüdyoya grubun kullanımı için kurarlar.
Şarkıların yazarı "Lennon/McCartney" olarak gösterilse de dört grup elemanı da kendi şarkı yazma tekniklerini geliştirmiş ve solo albümlerine bunu taşımıştır. Zaten bu dönemde kaydedilen bazı şarkılar solo albümlerde de yer almıştır (Lennon'ın "Look at Me" ve "Jealous Guy" [o zamanki adıyla Child of Nature], McCartney'in "Junk" ve "Teddy Boy"u ve Harrison'ın "Not Guilty" ve "Circle" şarkıları)
Birçok şarkı da klasik Beatles şarkıları dışında deneysellik içerir. "Honey Pie"da 1930 salon müziklerinden, "Piggies"de klasik müzikten, "Revolution 9"da Yoko Ono ve John Cage'in avangart tarzından, "Good Night"ta asansör müziğinden temalar kullanmıştır. Hindistan'da yanlarında olan tek enstrüman akustik gitar olduğu için bir çok şarkı bu müzik aletiyle yazılmış ve "Rocky Raccoon", "Julia", "Blackbird" ve "Mother Nature's Son" gibi şarkılar akustik olarak kaydedilmiştir.
Lennon'ın besteleri daha sonra solo albümlerinde görüleceği gibi daha sert sözler içermekteydi. "Yer Blues"taki ölmeyi dilemesi, Beatles'ın sözleriyle ile çok fazla ilgilenen hayranlarına atıfta bulunduğu "Glass Onion", uyuşturucu referanslı "Happiness is a Warm Gun", daha sonra "Mother" şarkısında da görülecek bireyselliğiyle "Julia", "Give Peace a Chance"in habercisi politik "Revolution 1" şarkıları bunlara örnektir. Albümdeki blues, ballad ve rock şarkı örneklerini John Lennon Beatles'taki en iyi besteleri olarak adlandırmıştır.
McCartney'nin şarkıları pop ballad'ı "I Will", heavy metal "Helter Skelter", Beach Boys göndermeli "Back in the USSR", ska tarzında "Ob-La-Di, Ob-La-Da", salon müziği "Honey Pie" gibi şarkılardır.
Harrison'ın "Long, Long, Long"u solo albümlerindeki tarzının bir örneğidir. Diğer şarkılar da sözleriyle dikkat çeken "While My Guitar Gently Weeps", sosyal mesajlı "Piggies" gibi şarkılardır.
Ringo Starr da bir Beatles albümünde yayınlanan ilk bestesi country tarzındaki "Don't Pass Me By" bu albümde bulunmaktadır
Grubun Hindistan gezisi sırasında yanlarındaki tek batı sazı akustik gitar olduğundan ötürü parçaların çoğu bu enstrumanla önce çalınmıştır. Bunların bazıları ise albümde de akustik kalmıştır ve stüdyoda solo ya da sadece grubun bir kısmıyla kaydedilmiştir ("Rocky Raccoon", "Blackbird", "I Will" ve "Mother Nature's Son" bunlardandır)
The Beatles
George Harrison – solo,harmoni ve geri vokaller;solo ve ritim ( elektro ve akustik) gitarlar, 6 telli bas gitar, Hammond organ; davullar, percussion tambur , el çırpma, zil ve ses efektleri
John Lennon – solo,harmoni ve geri vokaller;solo ve ritim ( elektro ve akustik) gitarlar, 4 &6 telli bas gitarlar; piyanolar (elektrikli ve akustik), Hammond organ, harmonium, mellotron; davullar ,percussion,maracas, akustik gitar, el çırpma; armonika,saksafon ve ses efektleri
Paul McCartney– solo,harmoni ve geri vokaller;solo ve ritim ( elektro ve akustik) gitarlar, 4 &6 telli bas gitarlar; piyanolar (elektrikli ve akustik), davullar, timpani ,percussion ,tambourine, el çırpma;blokflüt, ses efektleri
Ringo Starr – davullar ve percussion ,tambourine,bongolar, maracas,; solo vokaller, elektrikli piyano ve zil "Don't Pass Me By"da , solo vokal "Don't Pass Me By" da ved "Good Night"ta ve geri vokaller"The Continuing Story of Bungalow Bill"de
Altta Blackbird'ün kaydı sırasında McCartney stüdyoda çalışırken....
Konuk müzisyenler
Eric Clapton– solo gitar( "While my Guitar Gently Weeps" )
Mal Evans– geri vokaller ve el çırpmalar( "Dear Prudence")"The Continuing Story of Bungalow Bill" & "Birthday",) saksafon ve ses efektleri( "Helter Skelter")
Jack Fallon – Keman("Don't Pass Me By")
Pattie Harrison – geri vokaller( "Birthday" )
Jackie Lomax – geri vokaller ve el çırpmalar( "Dear Prudence")
Jimmy Scott– Kongalar ("Ob-La-Di-Ob-La-Da" )
Maureen Starkey – geri vokaller( "The Continuing Story of Bungalow Bill" )
Yoko Ono – geri vokaller ve el çırpmalar( "The Continuing Story of Bungalow Bill") ses efektleri( "Revolution 9"), geri vokaller( "Birthday" )
Diğer müzisyenler
Ted Barker – trombon ("Martha My Dear")
Leon Calvert – trompet ( "Martha My Dear")
Henry Datyner, Eric Bowie, Norman Lederman, Ronald Thomas ("Glass Onion"), Bernard Miller, Dennis McConnell, Lou Soufier& Les Maddox ("Martha My Dear") – kemanlar
Reginald Kilby ("Glass Onion" & "Martha My Dear"), Eldon Fox ("Glass Onion") & Frederick Alexander ("Martha My Dear") – çellolar
Harry Klein – klarnet ("Honey Pie"), saksafon ( "Savoy Truffle")
Alf Reece – tuba ( "Martha My Dear" )
The Mike Sammes Singers – geri vokaller( "Good Night")
Stanley Reynolds & Ronnie Hughes – trompet ("Martha My Dear")
Tony Tunstall – French horn ( "Martha My Dear" )
John Underwood, Keith Cummings ("Glass Onion"), Leo Birnbaum & Henry Myerscough ("Martha My Dear") – viyolalar
Prodüksiyon Ekibi
Geoff Emerick – mühendisi, vokal ( "Revolution #1" ("Take 2") )
George Martin – prodüktör ve miksing; yaylılar, klarnet, orkestral aranjeler ve idaresi, piyano ( "Rocky Raccoon" )
Ken Scott – mühendis ve miksing
Chris Thomas – prrodüktör; mellotron ( "The Continuing Story of Bungalow Bill"), klavsen ( "Piggies") & piyano ( "Long, Long, Long")
Albümden While My Guitar Gently Weeps....
Parçalar:
Besteler Lennon/McCartney aksi durumdakilerin yanında altta yazılıdır. Her parça altında solo vokal belirtilmiştir.
Side -1#
1."Back in the U.S.S.R."
McCartney
2:43
2."Dear Prudence"
Lennon
3:56
3."Glass Onion"
Lennon
2:17
4."Ob-La-Di, Ob-La-Da"
McCartney
3:08
5."Wild Honey Pie"
McCartney
0:53
6."The Continuing Story of Bungalow Bill"
Lennon
3:14
7."While My Guitar Gently Weeps" (George Harrison)
Harrison
4:45
8."Happiness Is a Warm Gun"
Lennon
2:43
Side -2
1."Martha My Dear"
McCartney
2:28
2."I'm So Tired"
Lennon
2:03
3."Blackbird"
McCartney
2:18
4."Piggies" (Harrison)
Harrison
2:04
5."Rocky Raccoon"
McCartney
3:32
6."Don't Pass Me By" (Ringo Starr)
Starr
3:50
7."Why Don't We Do It in the Road?"
McCartney
1:41
8."I Will"
McCartney
1:46
9."Julia"
Lennon
2:54
Side -3
1."Birthday"
McCartney &Lennon
2:42
2."Yer Blues"
Lennon
4:01
3."Mother Nature's Son"
McCartney
2:48
4."Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey"
Lennon
2:24
5."Sexy Sadie"
Lennon
3:15
6."Helter Skelter"
McCartney
4:29
7."Long, Long, Long" (Harrison)
Harrison
3:04
Side -4#
1."Revolution 1"
Lennon
4:15
2."Honey Pie"
McCartney
2:41
3."Savoy Truffle" (Harrison)
Harrison
2:54
4."Cry Baby Cry"
Lennon
3:01
5."Revolution 9"
8:22
6."Good Night"
Starr
3:11
Lennon
4:15
2."Honey Pie"
McCartney
2:41
3."Savoy Truffle" (Harrison)
Harrison
2:54
4."Cry Baby Cry"
Lennon
3:01
5."Revolution 9"
8:22
6."Good Night"
Starr
3:11
Altta yine Blackbird Paul McCartney'in canlı performansı 2004 yılından....
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder