22 Ekim 2011 Cumartesi

Fazıl Say - Beethoven: Appassionata; Waldstein; The Tempest CD


Blogtaki konumuz bu kez Fazıl Say'ın Beethoven konulu albümü CD olarak Naive firmasından çıkan çalışmayı sizlere yorumlamaya altta çalıştım

Ludwig van Beethoven'ın 23 numaralı F-Minör Op.57 piyano sonatı ya da bilinen adıyla 's Appassionata, ünlü bestekar ve piyanistimiz Fazıl Say tarafından bu albümde yorumlanan ilk eser. Bu eser orta dönemdeki en önemli üç piyano sonatından biri olarak kabul görmektedir. Diğerleri Walstein Op.53 ve Les Adieux Op.81a' dır. Tahminen 1804-1805 ya da 1806 yıllında bestelenen eserin ilk sunumu Şubat 1807'de Viyana'da olmuştur

Daha önceki piyano sonatı Pathétique'den farklı olarak bu eser adını sanatçını hayattayken almıştır

Appassionata Beethoven'in en hararetli piyano sonatı olarak 29 sonatı içinde değerlendirilir ve Hammerklavier olarak bilinir. Açık bir duygu ve ve müzik patlaması olarak değerlendirebiliriz ve en önemlisi bu eseri sanatçı sağırken bestelemiştir, işte deha....

Bu eseri çok sevdiğim bir üstat olan Alfred Brendel'den dinlemiştim Philips baskı LP'si mevcut elimde 70' lere ait o nedenle bu CD'yi ilk aldığımda Fazıl Say'ın yorumunu duymak için meraklanmaktaydım, ilginçtir aynı anda Lang Lang'in double LP' si Live In Vienna' yı da aldım ve o da bu eseri orada yorumlamış. Bugüne dek hep Alfred Brendel'den daha iyi bir yorum yok duyguyu tam hissettiriyor diye düşünmekteydim, ama Fazıl Say eseri mükemmel yorumlamakta tıpkı Brendel gibi duyguyu tam tatmaktasınız harika bir yorum, Lang Lang'e gelirsek tamam iyi yorumcu ama bana çok mekanik geldi tarzı ama kişiye göre değişir bu tabii.

Altta sanatçıdan eserin ilk kısmının icrası..



Eserler:

1-3. Klaviersonate F-Moll Nr. 23 (Opus 57) “Appassionata” Sonate “Appassionata” En Fa Mineur / Sonata “Appassionata” In F Minor

4-6. Klaviersonate C-Dur Nr. 21 (Opus 53) “Sonate Grande” (Waldstein / Aurora) Sonate Grande “ En Ut Majeur / Sonata Grande “The Dawn” In C Major

7-9. Klaviersonate D-Moll Nr. 17 (Opus 31, Nr.2) “Sturm” Sonate “La Tempete” En Re Mineur / Sonata Grande “The Tempest” In D Minor

Waldstein adıyla anılan Beethoven'in C majör Op.53 piyano sonatı albümdeki bir diğer eser ki bu da sanatçının en büyük piyano sonatlarından biridir yukarda belirttiğim üzere..

Bu sonat 1804 Yaz'ın da tamamlanmıştır ve sanatçının önceki sonatlarını aşmıştır ve onun en teknik açıdan güçlü bestesidir ve gelecek bestekarlara esin kaynağı olmuştur

Waldstein eserini Beethoven Viyana kontu Ferdinad Ernst Gabriel von Waldstein'a adamıştır. Sanatçının hem patronu ve hem de yakın dostudur.

Bu eserde de Fazıl Say müthiş bir performans sergilemekte sizi eserin içine çekmekte, altta sanatçının eseri icrası....



Albümde Beethoven'den so eser ise D minör Op.31 No.2 piyano sonatıdır. Eser 1801/1802 yıllarında bestelenmiştir. Genellikle Almanca ismi Der Sturm olarak bilinir.

Altta Appasionata kısım 2...



Fazıl Say Hakkında:

1970 Ankara doğumlu olan sanatçımız üç yaşındayken obuacı Ali Kemal Kaya ile ritmik jimnastik ve işitme alıştırmalarına başlayan Fazıl Say, bir yıl sonra Mithat Fenmen’den aldığı piyano dersleriyle sevgiyi de içeren bir öğrenim sürecine girmiştir. Fenmen’le sekiz yıl süren bu dönem, piyano, solfej ve teorinin yanı sıra, besteciliğe özendirme çalışmalarını ve konser podyumlarına ısındırma amaçlı küçük dinletileri kapsar.

Mithat Fenmen’in 1982 yılında vefat etmesi üzerine Ankara Devlet Konservatuarı'na giren Fazıl Say, 'Özel Statü' olarak nitelenen hızlandırılmış yoğun eğitim çerçevesinde Kamuran Gündemir ile piyano, İlhan Baran ile kompozisyon çalışmıştır. Gündemir, yorum kavrayışı gerektiren yapıtlar üzerinde üst düzey bir değerlendirme ortamı yaratarak öğrencisini yetiştirmiş, İlhan Baran ise ona kompozisyon eğitiminin temeli olan teknik donanımları kazandırmıştır.


Donanımların başlıcaları armoni, kontrpuan, form bilgisi, analiz, enstrümantasyon, orkestrasyon, antik modlar, Türk Müziği makamsal ve ritmik sistemleri, caz armonisi ve stil araştırmalarıdır. İlhan Baran, ayrıca çağdaş müzik stilleri çalışması için Ertuğrul Oğuz Fırat'dan yararlanılmasını istemiş ve Fazıl Say, üç yıl Fırat'dan ders almıştır.

1987 yılında konservatuarı bitiren genç piyanist, Almanya’nın DAAD bursuyla bu ülkeye gitmiş, Düsseldorf Müzik Yüksek Okulu’nda ABD'li piyanist David Levine'in öğrencisi olmuştur. Dünyanın önde gelen Schubert yorumcularından olan Levine, "Yaratıcı Yorumculuk" açısından örnek bir piyanisttir. Fazıl Say, piyanist kimliğiyle onu örnek almıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...