2 Kasım 2023 Perşembe

I Musici - Vivaldi LP box (18 plaklık kutu)



Antonio Vivaldi, tam anlamıyla Antonio Lucio Vivaldi (4 Mart 1678, Venedik, Venedik Cumhuriyeti- 28 Temmuz 1741, Viyana, Avusturya), Konçerto ve geç Barok enstrümantal müzik tarzı biçiminde belirleyici bir iz bırakan İtalyan besteci ve kemancı.  

Hayatı

Vivaldi'nin ana öğretmeni muhtemelen 1685 yılında Venedik'teki San Marco Bazilikası orkestrasına kemancı olarak kabul edilen babası Giovanni Battista' ydı.  En büyük çocuk olan Antonio, rahiplik için eğitildi ve 1703'te rütbesi verildi. Kendine özgü kızıl saçları daha sonra ona Il Prete Rosso ("Kızıl Rahip") lakabını kazandıracaktı.  Bilinen ilk kez 1696'da "fazladan" bir kemancı olarak bazilikada babasıyla birlikte çalarak sahneye çıktı. Mükemmel bir kemancı oldu ve 1703'te kimsesizlerin evi olan Ospedale della Pietà' ya keman ustası olarak atandı.  Pietà, kadın mahallelerinin müzik eğitiminde uzmanlaştı ve müziğe yeteneği olanların olduğu mükemmel koro ve orkestraya atandı; bunların çok övülen performansları ile kurumun bağış arayışına yardımcı oldu.  Vivaldi, kariyerinin büyük bölümünde keman ustası (1703–09; 1711–15), enstrümantal müzik yönetmeni (1716–17; 1735–38) ve ücretli harici beste tedarikçisi olarak (1723–29; 1739–40) Pietà ile ilişkiler içindeydi.

Rahip olarak atanmasından kısa bir süre sonra Vivaldi, bronşiyal astım olduğuna inanılan kronik bir hastalık nedeniyle ayin kutlamayı bıraktı.  Bu duruma rağmen, laik bir rahip olarak statüsünü ciddiye aldı ve hatta dindar bir bağnaz olarak ün kazandı.

Antonio Vivaldi

Vivaldi'nin ilk müzik besteleri Pietà' daki ilk yıllarından kalmadır.  Üçlü sonatlarının ve keman sonatlarının basılı koleksiyonları sırasıyla 1705 ve 1709'da yayınlandı ve 1711'de keman ve yaylı çalgılar orkestrası için ilk ve en etkili konçerto seti (Opus 3, L'estro armonico) Amsterdam müzik yayıncılık firması tarafından yayınlandı.  Estienne Roger' ın.  1719'a kadar olan yıllarda Roger, konçertolarının üç koleksiyonunu (opus 4, 6 ve 7) ve bir sonat koleksiyonunu (Opus 5) daha yayınladı.

Vivaldi, kutsal vokal müziği bestecisi olarak ilk çıkışını 1713'te Pietà' nın koro şefinin görevinden ayrılması ve kurumun yeni besteler için Vivaldi'ye ve diğer bestecilere başvurmak zorunda kalmasıyla yaptı.  Daha sonra başka kurumlardan sipariş aldığı kutsal vokal müziğiyle büyük başarı elde etti.  Onun için bir başka yeni çalışma alanı, 1713'te ilk operası Ottone in villa' nın Vicenza'da sahnelenmesiyle açıldı.  Venedik'e dönen Vivaldi, hemen besteci ve impresaryo rollerini üstlenerek opera faaliyetlerine başladı.  1718'den 1720'ye kadar Mantua 'da şehrin valisi Hesse-Darmstadt Prensi Philip'in laik müzik direktörü olarak çalıştı.  Bu, Vivaldi'nin şimdiye kadar gerçekleştirdiği tek tam zamanlı görevdi; sunduğu esneklik ve girişimcilik fırsatları nedeniyle serbest besteci olarak yaşamı tercih etmiş görünüyor.  Vivaldi'nin Mantua' daki başlıca besteleri operalardı, ancak aynı zamanda kantatlar ve enstrümantal eserler de besteledi.

1720'ler Vivaldi'nin kariyerinin zirvesiydi.  Bir kez daha Venedik'e yerleşti, ancak sık sık başka yerlere seyahat ederek Avrupa'nın her yerindeki müşterilere enstrümantal müzik sağladı.  1725 ile 1729 yılları arasında beş yeni konçerto koleksiyonunu (8-12. eserler) Roger' ın yayıncı halefi Michel-Charles Le Cène'e emanet etti.  1729'dan sonra Vivaldi eserlerini yayınlamayı bıraktı ve bunları bireysel alıcılara el yazması olarak satmanın daha karlı olduğunu gördü.  Bu on yıl boyunca ayrıca çok sayıda opera siparişi aldı ve Venedik ve diğer İtalyan şehirlerinde impresaryo olarak faaliyetlerine devam etti.

1726'da kontralto Anna Girò ilk kez bir Vivaldi operasında şarkı söyledi.  Yaklaşık 1711'de Mantua' da doğdu ve şarkıcılık kariyerini ilerletmek için Venedik'e gitmişti.  Sesi güçlü değildi ama çekiciydi ve iyi rol yapıyordu.  Vivaldi'nin maiyetinin bir parçası ve sonraki operalarının vazgeçilmez primadonna' sı haline geldi ve onun Vivaldi'nin metresi olduğuna dair dedikoduların yayılmasına neden oldu.  Vivaldi'nin ölümünden sonra, 1748'de bir asilzadeyle evlenmek için sahneyi bırakana kadar operada başarılı performans sergilemeye devam etti.

1730'larda Vivaldi'nin kariyeri giderek azaldı.  Fransız gezgin Charles de Brosses, 1739'da müziğinin artık moda olmadığını üzüntüyle bildirdi.  1740'ta Viyana'ya gitti, ancak hastalandı ve 1742'de Messenia'daki L'oracolo operasının prodüksiyonuna katılabilecek kadar yaşayamadı. 28 Temmuz 1741'deki cenaze töreninin sadeliği, onun büyük bir yoksulluk içinde öldüğünü gösteriyor.

Vivaldi'nin ölümünden sonra, çoğunlukla kendi eserlerinin imza notalarından oluşan geniş müzik el yazmaları koleksiyonu 27 büyük cilt halinde ciltlendi.  Bunlar ilk olarak Venedikli kitapsever Jacopo Soranzo ve daha sonra Christoph Willibald Gluck'un hamisi Kont Giacomo Durazzo tarafından satın alındı.  1920'lerde yeniden keşfedilen bu el yazmaları, bugün Torino'daki Milli Kütüphane'nin Foà ve Giordano koleksiyonlarının bir parçasını oluşturuyor.

Antonio Vivaldi'nin enstrümantal müziği

Vivaldi'nin neredeyse 500 eseri hayatta kaldı.  300'den fazlası yaylı çalgılar orkestrası ve sürekliliği olan solo bir enstrüman için konçertodur.  Bunlardan yaklaşık 230'u solo keman, 40'ı fagot, 25'i çello, 15'i obua ve 10'u flüt için yazılmıştır.  Ayrıca viyola, recorder, mandolin ve diğer enstrümanlar için konçertoları da vardır.  Vivaldi'nin geri kalan konçertoları ya çift konçerto (iki keman için yazılmış yaklaşık 25 konçerto dahil), üç veya daha fazla solistin kullanıldığı konçerti grossi, konçerti ripieni (solistsiz yaylı konçerto) veya orkestrasız bir enstrüman grubu için oda konçertosudur.

Vivaldi, klasik üç bölümlü konçertonun biçimini mükemmelleştirdi.  Gerçekten de konçertonun üç bölümünün hızlı-yavaş-hızlı planının oluşturulmasına yardımcı oldu.  Belki daha da önemlisi, Vivaldi konçertosunda düzenli olarak ritornello formunu kullanan ilk kişi oldu; burada nakarat tekrar tekrar ifade edilirken solo bir enstrümanın yer aldığı daha epizodik pasajlar kullanılır.  Vivaldi'nin nakaratları (ritornelli) ve solo pasajları cesurca yan yana getirmesi, solo enstrümantalistlerin virtüözlük sergilemesi için yeni olanaklar açtı.  Konçertolarındaki hızlı hareketler, ritmik dürtüleri ve temalarının cesurluğuyla dikkat çekerken, yavaş hareketler sıklıkla solo enstrüman için yazılmış aryaların karakterini yansıtıyor.

Vivaldi'nin konçertolarının enerjisi, tutkusu ve lirizmi ile enstrümantal renkleri ve basit dramatik efektleri hızla müziğin genel diline geçti.  Onun konçertoları, 10 tanesini klavyeli çalgılar için yazıya döken Johann Sebastian Bach da dahil olmak üzere birçok geç Barok besteci tarafından form modeli olarak alınmıştır.  Vivaldi'nin konçertosunda solo keman için yazdığı son derece virtüöz tarzı, onun bu enstrümana olan meşhur teknik hakimiyetini yansıtıyor.

Vivaldi'nin bazı konserlerinin pitoresk veya imalı başlıkları vardır.  Bunlardan dördü, Dört Mevsim (Opus 8, no. 1-4) başlıklı keman konçertoları döngüsü, kapsamlı bir şekilde programatiktir ve her konçerto, bahardan başlayarak yılın farklı bir mevsimini tasvir eder.  Vivaldi'nin doğanın seslerini etkili bir şekilde temsil etmesi, Ludwig van Beethoven'ın Pastoral Senfonisi gibi eserlerin ait olduğu bir geleneğin açılışını yaptı.  Vivaldi ayrıca çoğunlukla yaylı çalgılar için olmak üzere 90'dan fazla sonat bıraktı.  Formları ve üslupları konçertolarla karşılaştırıldığında gelenekseldir ancak pek çok akıcı, çekici eser içerirler.


I Musici hakkında

50'li yılların başlarından bu yana öncü oda orkestrası I Musici, İtalyan Barok müziğine odaklanmış ancak çeşitli başka eserler de icra etmektedir.  Grup, diğer sayısız küçük Barok orkestra için temel bir model oluşturdu.

I Musici ("Müzisyenler") aynı zamanda I Musici di Roma olarak da bilinir.  Başlangıçta bu isim,
müzikal performansa yönelik saf bir coşkuyu önermeyi amaçlıyordu.  Grup 1951'de Roma'da kuruldu; üyelerinin (dokuz erkek ve üç kadın, o zamanlar alışılmadık bir durum) Accademia di Santa Cecilia öğrencileriydi.  I Musici, ilk konserini 1952 yılının Mart ayında Santa Cecilia kilisesinde verdi ve kısa sürede ulusal, hatta uluslararası başarıya ulaştı.  Barok müziğe adanmış bir oda orkestrası fikri o zamanlar oldukça yeniydi ve şefsiz bir oda orkestrası fikri (I Musici' nin grubu koordine eden bir birinci kemancı lideri var) daha da yeniydi, ancak grup üyeleri bunu başarıyla savundu.  İtalyan Barok 'unda orkestra şefi kullanılmadı.  I Musici ilk birkaç yılında Avrupa'yı gezdi; grup daha sonra Amerika'yı, Japonya'yı, Avustralya'yı ve Güney Afrika'yı ziyaret etti.  I Musici' nin üyeliği değişti ancak istikrar sağlandı; 1952'den 1958'e kadar lider olan kemancı Felix Ayo, 2010'ların sonlarına kadar grupla birlikte performans sergiledi.  Grup, ilk başlarda efsanevi şef Arturo Toscanini tarafından desteklendi ve onlara üzerinde "Güzel, çok iyi! Hayır, müzik ölmez!" yazan imzalı bir portre verdi.

İlk başta orkestranın repertuvarı ağırlıklı olarak Vivaldi, Corelli, Albinoni ve diğer İtalyan Barok bestecilerin müziklerine odaklandı; bunların çoğu 1950'lerde ve 60'ların başındaki konser programlarında alışılmadık bir durumdu.  Daha sonra grup, Barber, Bartók ve Nino Rota gibi 20. yüzyıl bestecilerinin yaylı eserlerini seslendirmeye başladı.  Orkestra, Edinburgh, Salzburg ve Aix-en-Provence dahil olmak üzere büyük müzik festivallerinde sürekli olarak performans sergiledi.  70'lerde I Musici ilk klasik müzik videosunu yaptı.  1972'den 1977'ye kadar yönetmen olan kemancılar Salvatore Accardo ve 1977'den 1986'ya kadar Pino Carmirelli (Carmirelli Quartet' in kurucusu) dahil olmak üzere birçok ünlü müzisyen solo kariyer yolunda I Musici' den geçmiştir.  Grubun kayıt faaliyetleri LP dönemine kadar uzanıyor.  

I Musici, birkaç kez kaydettiği Vivaldi'nin Dört Mevsim keman konçertolarının popülerleşmesinde önemli bir rol oynadı.  Kariyerinin büyük bölümünde I Musici, Philips etiketiyle ve daha sonra bu iki etiketin daha büyük PolyGram holdingine dahil edilmesiyle Decca ile ilişkilendirildi.  Daha sonraki yıllarda grup, Urania, IDIS ve Dynamic dahil olmak üzere çeşitli plak şirketleri için kayıt yaptı.  Barok müziğin icrasındaki birçok yenilik ve moda değişikliği sayesinde I Musici başarılı ve canlı kalmayı sürdürdü.  Grup, 2022'de Decca' da The Four Seasons' ın yeni bir kaydını yayınladı ve bu sırada kataloğu yaklaşık 100 albümden oluşuyordu.

Bu Koleksiyondaki Eserler

Bu box sette yer alan eserlere gelecek olursak I Musici' nin dönem dönem kayıtlarından oluşan bu 18 plaklık eşsiz eser, Vivaldi severler için bir vaha, aşağıda eserleri sizler için anlatmaya çalıştım, burada hem kendi bilgilerim ve hem de ansiklopedik bilgileri bir arada harmanladım.

Burada kaydedilen eserler, Vivaldi'nin konçerto formunun ustası, sadece orta derecede esnek ve güçlü değil aynı zamanda şaşırtıcı sayıda yüksek ve kalıcı kalitede konçertolar üreten bir adam olarak rolünü vurgulamaktadır. İkinci iddiaya en büyük destek, Vivaldi'ye olan hayranlığı onu İtalyan çağdaşının çok sayıda konçertosunu yazmaya sevk eden, dönemin Alman ustası Johann Sebastian Bach'tan geliyor.

İlk çalışmalarında Vivaldi, Corelli' nin grosso konçertosunun müzikal düşüncesine yakın olmasına rağmen, kısa süre sonra bunun yerine Albinoni ve Torelli' nin izlediği solistli konçerto yoluna yöneldi, çünkü bu form onun hayal gücüne daha büyük olanaklar sunuyordu. Vivaldi'nin konçerto formundaki başarısının temel önemi, allegro hareketlerin canlı ritmik figürasyonlarında, solist için parlak virtüöz yazımında sergilediği büyük hayal gücünün ve yaratıcılığının serbest akışını mükemmel biçimsel yapılar içerisine hapsetme yeteneğinde yatmaktadır. ve yavaş hareketlerdeki melodik çizginin etkileyici kalitesinde.

Vivaldi'nin yazdığı çok sayıda konçerto üç gruba ayrılabilir: birincisi yaylı çalgılar için konçertoları (solo yaylı çalgı ile veya solo yaylı çalgı olmadan) ve sürekliliği içerir; ikincisi, solo nefesli çalgı, yaylılar ve sürekli konçertoları içerir; üçüncüsü ise çeşitli enstrümantal kombinasyonlar için konçertoları içerir.

Vivaldi'nin eserlerinin doğru bir kronolojisini oluşturmak neredeyse imkansızdır: Vivaldi hiçbir el yazmasına tarih koymamıştır ve yayınlanma tarihleri mutlaka kompozisyon sırasını yansıtmaz. Ayrıca Vivaldi'nin eserlerinin çoğu hayattayken yayınlanmamıştı; bazıları ölümünden sonra yayınlandı, ancak diğerleri esas olarak Turin Bibloiteca Nazionale ve Dresden'deki Sachsische Ladesbibliothek'te olmak üzere el yazmaları olarak kaldı. Dolayısıyla, birlikte basılanlar dışında bu koleksiyondaki eserlerin sıralaması kompozisyon sırası ve ilgili müzikal fikirler açısından biraz keyfidir.

"L'ESTRO ARMONICO"OP.3 (LP 1,2 ve 3)

Vivaldi'nin yaşamı boyunca yayınlanan ilk konçerto koleksiyonu olan Op.3'ün on iki konçertosu, 1712 civarında Amsterdamlı Estienne Roger tarafından basıldı. Toskana Büyük Dükü III. Ferdinando'ya ithaf edilen eserler, kabaca "harmonik ilham" olarak tercüme edilebilecek "L'ESTRO ARMONICO" unvanını taşıyor. 

Bu on iki konçertodan dördü solo keman için, dördü iki keman için ve dördü dört keman için yazılmıştır ve tamamı yaylılar ve klavsen eşliğinde yazılmıştır. Çoğunluğun hızlı - yavaş - hızlı sırayla üç hareketi vardır: Bazen Sol minörde 2 numarada olduğu gibi yavaş bir giriş eklenir; Re minör No.11, animasyonlu bir "Perfidia" ile açılıyor. Bu konçertolar, solistlerin ve ripieno grubunun farklı yeteneklerine uygun, çeşitli tematik materyaller prensibi üzerine inşa edilmiştir. Bu nedenle, tutti ritornello'lar genellikle geniş, ağır temalar üzerine inşa edilir; solo bölümlerde ustaca pasajlar ve zengin süslenmiş süslemeler var. Ancak bu biçimsel benzerliklere rağmen, konçertolar Vivaldi'nin hem büyük bir zanaatkar hem de icadının zenginliği ve çeşitliliği, biçim ve ses duygusu ve enstrümantal yazıya olan hakimiyeti açısından yorulmak bilmeyen bir deneyci olduğunu ortaya koyuyor.

"LA STRAVAGANZA" Op.4 (LP 4 ve 5)

Estienne Roger tarafından 1715 civarında yayınlanan Op.4'ün on iki konçertosu Vettor Delfino'ya ithaf edilmiştir. Serbestçe "fantezi uçuşu" olarak tercüme edilebilecek "LA STRAVAGANZA" kolektif unvanını taşıyorlar. Enstrümantasyon on iki konçertonun tümü için aynıdır: bir solo keman, iki ripieno keman, viyola ve bosso Continuouso. Dört bölüm olan C No.7 dışında, bu konçertoların hepsi alışılmış Allegro-Largo- Allegro sekansında üç bölümden oluşuyor. Op.4'ün konçertoları, Vivaldi'nin ritornello ve solonun başlangıçta şematik ve eşit aralıklı değişimini katılık ve gelenekten kurtarma ve bundan solo ve tutti' nin organik olarak geliştiği resmi bir yapı oluşturma becerisini göstermektedir.


Bu on iki konçerto, şu anda keman konçertoları bestecisine açık olan tüm kaynakları kullanan bir koleksiyon oluşturur. Solo kısma verilen şekil özellikle önemlidir. Vivaldi bazen onun asıl konuyla başlamasına ve özgürce gelişmesine izin verir; bazen ek olarak bağımsız bir zıt tema icat eder veya kemanın tamamen figürasyona kapılmasına izin verir.

Eşliğin biçimleri de büyük ölçüde farklılık gösterir: En basiti, yalnızca çello veya çello ve org (veya klavsen) ile yapılan eşliktir; bazen üst tellerle veya iki kemanla tek başına veya viyola ile birlikte sağlanır, her iki durumda da bas yoktur. Son olarak, basit akorlar veya karşıt temalar halinde tam bir topluluk eşliğinde eşlik edilir.

"DÖRT MEVSİM" Op.8 (LP 6,7 ve 8)

Op.8'in "II Cimento dell'armonia e dell'invenziobe" (Uyum ve buluşun testi) başlıklı on iki konçertosu, 1725 civarında Michel Charles Le Cene tarafından Amsterdam'da yayınlandı ve Wenceslas, Kont Marzin'e ithaf edildi. Bu konçertolar muhtemelen farklı durumlar için ve farklı zamanlarda yazılmıştır- Vivaldi ithaf mektubunda Kont'un eserin bir kısmına zaten aşina olduğu için özür diler- ancak hepsinin ortak noktası yüksek derecede armonik beceri ve hayal gücüne sahiptir. Kollektif unvanları onlara atfedilir.


Hepsi solo keman, yaylı çalgılardır. Op.8'in "Dört Mevsim" adı verilen ilk dört konçertosu, yüksek kaliteli müzikal buluş, biçimin mükemmelliği ve onları karakterize eden yazının inceliği açısından "program müziği" nin en büyük örneklerinden biri olmaya devam ediyor. Her birinin önünde bir "anahtar" sonesi gelir; şair bilinmiyor ama pekâlâ Vivaldi'nin kendisi olabilir. Her sone, her bölümün yanında, aynı bölümü temsil eden partisyonun noktasında tekrarlanan bir harf taşır. Ayrıca Vivaldi bu konçertoların programını açıklayıcı notlar eklemiştir.

Bu konçertolar muhtemelen Vivaldi'nin en çok bilinen ve sevilen eserleridir. Bu eserler benimde ilk olarak klasik müzikle tanışmam ve bu müziğe tutulmama sebep olan eserlerdir henüz lise yıllarımda.

Yapıtın üçü aynı zamanda "program" başlığına sahip olan geri kalan sekiz konçertosu da soliste Vivaldi'nin keman yazımına özgü parlak tekniği sergileme fırsatı veriyor.

"LA CETRA" Op.9 (LP 9,10 ve 11)

İmparator VI. Charles'a ithaf edilen Op.9'un on iki konçertosu, 1728'de Amsterdam yayıncısı Le Cene' nin listelerinde beş bölüm kitapta yer aldı. "LA CETRA" başlığı bir tür lire atıfta bulunur; bu nedenle konçertoların gerçek bir açıklaması olmaktan ziyade pitoresk bir açıklamasıdır.


On iki tanesinin tümü keman, yaylı çalgılar ve bas içindir; bas, hem kitapçıktaki talimatlara hem de konçertoların karakterine uygun olarak orgda çalınacaktır. Konçertoların 11'inde solo keman bölümü bulunmaktadır; bunlardan ikisi için: A minör No.6 ve Si minörde 12 numara olan keman scordatura' dır, yani telleri normal perdelerin dışında ayarlanmıştır. Si bemoldeki 9 numaralı konçerto, grosso konçertosu tarzında iki solo keman kullanıyor.

Bu keman konçertoları hem form hem de konçerton işleyişi açısından Op.4'ün önceki eserlerine göre oldukça zengindir. Özellikle yavaş merkezi hareketler, solo kemana kolay anlaşılır ve zengin bir şekilde süslenmiş çalma için geniş bir alan sağlar; solo bölümler, Vivaldi'nin virtüöz bir kemancı olarak itibarını gösteren, icracı için zorluklar sunuyor.

FLÜT KONÇERTOLARI Op.10 (LP 12)

Solo flüt, yaylı çalgılar ve bas için 1730 civarında Amsterdam'da yayınlanan Op.10 altı konçertosu, Vivaldi'nin daha az tanıdık bir yönünü ortaya koyuyor: onun solo üflemeli çalgı konçertosundaki ustalığı. Sayıca yaylı çalgılar için hazırladığı konçertolardan daha az olmasına rağmen, solo üflemeli çalgılar için konçertolar Vivaldi'nin geniş müzik prodüksiyonunda önemli bir yer tutar; konçertolar genellikle Vivaldi'nin konçerto formundaki geniş müzik üretiminde önemli bir müzikal yerin hizmetkarıdır. Keman konçertolarının solo kısımları çoğu zaman onun enstrümandaki virtüözlüğüne olan ilgisini açığa vururken, solo nefesli konçertolarındaki enstrümantal teknik genellikle başlı başına bir amaçtan ziyade müzikal düşüncenin hizmetkarıdır. Program müziği olarak ilk üçü Vivaldi'nin son derece gelişmiş pitoresk duygusunu ifade ediyor; başlıksız olan ikinci üçü ise müzikal düşüncenin kendi başına ayakta kalmasına ve virtüözlüğün ifadenin önüne geçmesine olanak tanıyor.

KONÇERTOLAR "CON TITOLI" (LP 13)

Bu koleksiyondaki sonraki beş konçerto, bir grup içinde bestelenmemiş veya yayınlanmamış olsa da, Vivaldi'nin orijinal ve yaratıcı yeteneğe sahip olmak için dizginlerini serbest bırakmak için tekrar tekrar başvurduğu bir ifade aracı olan program müziği olarak ortak karakterleri nedeniyle konçertonun biçimsel yapısı içinde, burada bir arada yer alıyor.  Eserler keman, yaylı çalgılar ve bas için notalandırılmış olup, "II sospetto" ve "L'inquietudine"de tasvir edilen gerilimde olduğu gibi, değişen ruh hallerinin ve zihinsel durumların müzikal temsilini aktarmaktadır. "II riposo", Vivaldi'nin con tutti gli strumenti sordini talimatlarıyla (tüm enstrümanlar sessize alınır) ve sürekli klavsenin ortadan kaldırılmasıyla huzur havasını oluşturur.

ÜFLEMELİ ÇALGI KONÇERTOLARI (LP 14 ve 15)

Bunu takip eden, yine bir grup olmayan ve Vivaldi'nin yaşamı boyunca yayınlanmayan dört konçerto, yaylı ve baslı solo nefesli çalgı kullanımıyla birleşiyor. Vivaldi'nin "Ospedale" döneminde yazdığı bu konçertolar muhtemelen obua, fagot veya flüt gibi seçtikleri enstrümanlarda olağanüstü derecede iyi olan belirli öğrenciler için bestelenmişti. Daha önce de belirtildiği gibi, Vivaldi'nin solo nefesli konçertolarının sayısı solo keman konçertolarından çok daha fazla olmasına rağmen, derin müzikal ilhamları, doku güzellikleri ve solo enstrümanın cesur tarzıyla bir besteci olarak genel başarısında önemli bir yere sahiptirler. Vivaldi'nin çoğu konçertosunda olduğu gibi, bu dört konçerto da hızlı-yavaş-hızlı sırasıyla üç bölüm içeriyor; Yavaş hareketler, enstrümanların ifade gücüne büyük taleplerde bulunur.

Çift Konçertolar

Sonraki dört konçerto bir arada çıkıyor çünkü hepsi yaylı ve baslı iki solist için yazılmış. İki solist için konçerto veya çift konçerto, kökenini bir enstrümantal toplulukta birden fazla mükemmel icracı bulmanın çoğu zaman mümkün olmasına borçlu olabilir. Üstelik ikili konçerto, enstrümantal müzik tarihinde diyalog kavramının en güzel örneklerinden biridir. Vivaldi'nin Op.3'ü "L'Estro armonico" da bu formun birkaç örneğini içerir. İlk başta kendisini iki telli çalgı -genellikle iki keman, bazen de iki çello- ile sınırladı, ancak daha sonra bu konçertolarda olduğu gibi iki nefesli çalgı için de yazdı; ayrıca farklı ailelerden iki enstrüman için birçok eser yazdı.

Bu dört konçerto, Vivaldi'nin enstrümantal tekniklerdeki ustalığının ve enstrümantal renk duygusunun çarpıcı bir kanıtını oluşturuyor; örneğin, konçertodaki sol iki mandolin için sürekli bölümün klavsen yerine org üzerinde gerçekleştirilmesi şartı, Mızrapla çalınan iki mandolin arasındaki diyaloğun rengine müdahale etmemek içindir. Sağlıklı, canlı ve asil bir müzikal düşünceyi süsleyen hızlı hareketlerin parlak virtüöz pasajlarında, yavaş hareketlerin derin ifadesinde ve ton renginin ustaca kullanımında bu dört çift konçerto, Vivaldi'nin sanatının büyüleyici ürünleridir. 

Vivaldi'nin yaşamı boyunca çeşitli zamanlarda ve dört farklı amaç için bestelenen bu koleksiyondaki geri kalan eserler, yalnızca Vivaldi'nin üretken yaratıcılığını değil, aynı zamanda enstrümantal üretiminin zenginliğini ve çeşitliliğini de vurguluyor ve içindeki ilham onun konçerto formuna olan ustalığını ve tükenmez gücünü ortaya koyuyor.

Label: Philips
SAL 6747029
LP box, muhteviyatı 18 LP
Basım yılı: 1974

1 yorum:

  1. Hazırlayanların ve yayınlayanların eline sağlık. Bende de Philips'in efsane dizisi, 10 kutuda 49 uzun çalarlık Edizione Vivaldi Vol. 1 - Vol.10 var, özenle topladım zamanında. Kayıtlar ve icralar doyumsuz, Vivaldi'nin sonatlarını seslendiren solistlere, konçertolarda I musici yanısıra Hollanda Oda Orkestrası, Stattskapelle Dresden, İngiliz Oda Orkestrası, Berlin Oda Orkestrası eşlik ediyor, efsane şeflerle... Hele onuncu kutudaki çok şaşırtıcı korolu eserler başka yerlerde pek bulunmuyor: Juditha Triumphants, Musica Sacra, ...

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...