12 Aralık 2011 Pazartesi

Fazıl Say - Haydn Sonatas CD


Daha önceleri değerli klasik müzik sanatçımız Fazıl Say'ın iki albümü bloğumuzda konu edilmişti. Bu sefer ise sanatçımızın Sonatas adlı albümü hakkında sizlere biraz bilgi vermek isterim.

Fazıl Say bu albümünü ünlü besteci Joseph Haydn' ın (1732-1809) piyano sonatları üzerine hazırlamış. Albüm Naive firması tarafından 2006 yılında piyasaya sunulmuş. Kayıtlar Fransa'da Theatre des Quatre Saisons' ta yapılmış. Teknik ekipman şöyle:

Mikrofonlar: TLM 50S
Preampli: Millenia HV3D
AD konvertır: AD2 Prism
Kayıt: Sonic HD 24 bits796 kHz

Kısaca her Naive çalışmasında olduğu gibi özenle yapılmış pürüzsüz bir kayıt albümde biz odyofilleri beklemekte.

Bu çalışmada da Fazıl Say'ın ne denli muhteşem bir piyano virtüözü olduğunu bir kez daha göz önüne sermekte, her Say albümünü dinlediğimde hissettiğim sanatçımızın kendisini tamamıyla esere vererek tüm hisleriyle çalması, o çalarken asla matematiksel bir düzlemde eseri dinlemiyor ardındaki duyguyu da hissediyorsunuz. Bu şekilde olan virtüözler çok değil yabancılardan ilk akla gelen Alfred Brendel ve yerli olarak ise İdil Biret birer örnek olarak bu duruma verebilirim.

Haydn'ın sonatları pek çok sanatçı tarafından evvelce de çalınmıştır ve ne kadar farklı sanatçıdan dinlerseniz aldığınız zevkte o oranda artıyor eserlerden. Fazıl Say bu albümde Haydn'ın beş sonatını işlemekte; her biri üç kısımdan oluşmakta ki aslında bestecinin çoğu sonatları iki kısım olarak bestelenmiştir. Buradaki eserler bestekarın ilk yıllarından sanat hayatının ortalarına dek olan zamanı içeren çalışmaları

İlk eser C Majör sonat 1760'lardan evvel bestelenmiş olması olası, eser marş tarzı bir moderato giriş ile başlıyor bunu minuet takip ediyor ve finalde muhteşem piyano performansı fırsatı veriyor.



Sonat No.43' te ilk çalışmalardan ve bu sonatta ikinci kısım oldukça farklı bir yapıda ki pek çok otorite sonatın orijinalitesinden bu nedenle şüpheye düşmekte. Ağır tempoda bir minuet eserin geri kalanına tezat şekilde.

Diğer üç sonat ise Haydn'ın sanat hayatının ortalarına ait 1770 ortalarıyla 1780 arası bestelenen çalışmalar. Her üç sonatta klasik stile harika örnekler. Her birinde yer alan ağır kısımlar kayda değer.

Sonat No.31 moderato ile açılıyor, bastaki yüksek oktavlarla tezat şekilde devam ediyor. İkinci kısım ise allegretto ve burada melankoli hissediyorsunuz dinlerken ve sonat presto ile sona eriyor.

Sonat No.35 C Majör ise virtüötik bir allegro ile açılıyor. Oldukça hareketli bir havaya haiz, şaşırtıcı ve tutkulu bir yapıda. Aksine ikinci kısım ise bir adagio ve eser kısa canlı bir rondo ile bitiyor.



Sonat No.37 D Majör ise yine virtüötik bir allegro ile açılıyor.Çok ritmik ama sadece kısa bir gelişme bölümü var. İkinci kısım ise bir largo çok etkileyici hüzünlü ve kapanış ise yine rondo ve ikinci kısımla tezat bir canlılıkta.


Fazıl Say'ın vitüötik yeteneğine söylenecek kelime yok dinlerken notalar akıp gidiyor ve eserlere sizi bağlıyor. Tıpkı Beethoven ve Mozart çalışmalarında olduğu gibi sanatçı bu albümde de duygularını eserler katmış.


Eserler:

1. Klaviersonate d-dur n.37 (Allegro con Brio)

2. Klaviersonate d-dur n.37 (Largo e Sostenuto)

3. Klaviersonate d-dur n.37 (Finale: Presto ma non Troppo)

4. Klaviersonate as-dur n.43 (Moderato)

5. Klaviersonate as-dur n.43 (Menuet)

6. Klaviersonate as-dur n.43 (Rondo Presto)

7. Klaviersonate c-dur n.35 (Allegro con Brio)

8. Klaviersonate c-dur n.35 (Adagio)

9. Klaviersonate c-dur n.35 (Finale Presto)

10. Klaviersonate e-dur n.31 (Moderato)

11. Klaviersonate e-dur n.31 (Allegretto)

12. Klaviersonate e-dur n.31 (Finale Presto)

13. Klaviersonate c-dur n.10 (Moderato)

14. Klaviersonate c-dur n.10 (Menuet)

15. Klaviersonate c-dur n.10 (Finale Presto)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...